Enkele weken geleden organiseerde ik een verrassingstuinfeest voor een vriendin die op Erasmus naar Zweden vertrekt. Omdat ik een keicreatieve vriendengroep heb kozen we het thema IKEA. Ik ben gek op feesten organiseren, maar het kan al eens de nodige stress met zich meebrengen wanneer je een Zweeds hoofdgerechten- en dessertenbuffet wil klaarmaken, de tuin er pinterestwaardig wil laten uitzien én bovendien nog eens aan een strak budget gebonden zit. Daarom: mijn 10 tips voor het organiseren van een onvergetelijk tuinfeest!

Tip 1: werk rond een thema

Dat is gewoon zoveel makkelijker. Als mijn hoofd weet dat ik een Zweeds themafeest moet organiseren, raak ik minder snel overdonderd door de massa’s partyrecepten op het internet. Bovendien creëert het een extra vorm van entertainment. Als iedereen zoals in ons geval IKEA-style blauw-geel gekleed is en door de boxen ABBA-muziek giert, is het ijs al snel gebroken.

feest11

Tip 2: pinterest is uw vriend

Eens je een thema hebt, trek je ermee naar het inspiratiewalhalla voor niet-creatieve zielen (me!): Pinterest. Typ (in mijn geval) “Scandinavian garden party” in en begin alle mooie, lekkere, grappige ideeën te verzamelen op een nieuw aangemaakt feestbord. De kans dat je extreem enthousiast wordt om een pinterestwaardig feest op te zetten, is zeer groot. Helaas is de kans dat je feest er net zo perfect zal uitzien als een pinterestfeest vrij klein. Maar een mens mag al eens optimistisch zijn, toch?

Wil je snel tuinfeest-inspiratie opdoen? Kijk dan eens op het pinterestbord dat ik ter voorbereiding van het feest aanmaakte. 

feest9

Tip 3: bedel erop los

Smeek om oude tafels bij de bomma, ruil bloemen voor zelfgebakken koekjes bij de buren en sprokkel alle gratis extraatjes die je feest dat tikje onvergetelijker kunnen maken. Wij gingen een week voor het feest naar IKEA en “leenden” daar een paar potloodjes, boodschappenlijstjes en lintmeters uit. (Wie geeft er die potloodjes nu ooit terug? Niemand, toch? Van stelen dus geen sprake! ). Verder kan je confituurpotjes gaan verzamelen als leuke vaasjes of potjes voor een dessert, zoek in kringwinkels naar een oude kader die je kan gebruiken voor een selfiestand of vraag of je de verjaardagsvlagjes van je nichtje mag lenen. Hoe meer gratis, hoe beter, want niemand gaat graag over zijn budget.

feest10

Tip 4: huismerken mogen

Er is niets mis met huismerken. Als je ze in een gerecht verwerkt of in een mooi kommetje op tafel zet zal gegarandeerd geen kat het verschil proeven. Koop dus schaamteloos Everydayroomkaas, -chips en plattekaas en als je erg difficille vrienden hebt, hou je dan voldoende budget over om merken-frisdrank te kopen, want wanneer je met Aldicola afkomt, is de kans al groter dat iemand begint te klagen.

Tip 5: kook op voorhand, geniet van het feest

Ik maakte alle gerechten de dag voor het feest klaar zodat ik de dag zelf niet te veel tijd meer in de keuken moest doorbrengen. Besteed dus extra aandacht aan het uitkiezen van recepten die je niet à la minute moet klaarmaken. Zo lijkt het misschien een fantastisch idee om je gasten biefstuk-friet voor te schotelen, maar zal je je dat al snel beklagen als je op het moment zelf die 10 biefstukken nog naar ieders wens moet proberen bakken en warmhouden. Ik kies steevast voor fingerfood, zo is er voor iedereen wat wils en meestal zijn die dingen perfect vooraf te bereiden.

Feest2

Tip 6: delegeer

Alle hulp is welkom. De kans bestaat dat je je laat overmeesteren door je pinterestbord en je het feest zo perfect als het is je hoofd zit wil maken dat je niemands hulp aanvaard omdat je denkt dat ze het niet “volgens plan” zullen doen. Face it: zo’n feest organiseren is véél werk. Wil die ene vriendin komen helpen met de inkleding van de tuin? Wees dankbaar voor die extra handen, want de kans dat je alles alleen gedaan krijgt, is uiterst klein. Wees ook niet bang om je gasten zelf (zij het vrijwillig en op een vriendelijke manier) aan het werk te zetten. Zo duid ik altijd een drankmeester aan, die zorgt dat iedereen altijd te drinken heeft( ik ben een slechte gastvrouw en laat anders iedereen verdorsten..) en helpt iedereen meestal met afruimen. Dit geldt natuurlijk niet in elke context, maar de feestjes die ik geeft zijn meestal onder vrienden die al blij zijn dat ik hen iets te eten geef. Voor wat, hoort wat zeg maar.

Tip 7: zorg voor een plan B

Een tuinfeest organiseren in België? Goe zot! Inderdaad, de kans dat je midden in het aperitief met borden en tuinstoelen de living in zal moeten rennen en iemand intussen met de schaal zalmrolletjes uitsleert in het natte gras, is reëel. Zelfs wanneer Frank mooi weer voorspelt, zorg je toch best dat je er al eens over nagedacht hebt, waar je iedereen binnen kwijt kan. Je hoeft je huiskamer daarom niet al ontruimd te hebben, als je maar al weet hoe je het zal aanpakken dan zal iedereen je op het moment zelf wel helpen met schuiven en schikken.

Tip 8: kleine details, massa’s appreciatie

Het zit hem in de kleine dingen. Rietjes met ieders naam erop, foto’s aan een lint tussen de bomen, vlaggetjes boven tafel en onkruidboeketjes in confituurpotjes. Kleine dingen die je feest zoveel persoonlijker en opmerkelijker zullen maken.

feest7

Tip 9: aluminiumfolie is uw vriend

Misschien ligt het aan mij, maar ik moet na een feestje zelf altijd nog zeker 3 dagen restjes van die dag eten. Ik maak ALTIJD veel te veel eten. Onder het mom van sharing is caring, geef ik iedereen die wil tegenwoordig gewoon de felbegeerde restjes mee naar huis en ik heb daar nog niemand neen tegen horen zeggen. Stal alle restjes op het einde van het feest uit op een lange tafel, geef iedereen een flink stuk aluminiumfolie en laat hen meenemen wat ze willen. Wedden dat de ballekes het eerst op zullen zijn?

Feest5

Tip 10: let it go

Geniet! Hoe stressvol zo’n feest organiseren ook mag zijn, vergeet er vooral zelf niet van te genieten. En vergeet ook niet dat er op elk feest al eens  iets misgaat en dat niet erg is. Valt de vaas met bloemen in scherven uiteen op de grond, waardoor vriend X zodanig verschiet dat hij de plateau met cocktails over het prachtig witte tafelkleed en het nieuwe gele kleedje van vriendin Y uitkapt? Niet het einde van de wereld, toch?

By Anne-Sophie

Met dank aan Loes voor de mooie foto’s

Hebben jullie nog tips voor een geslaagd (tuin)feest?

 

Plaats een reactie