Voor je begint te lezen, dring ik er sterk op aan hierop te klikken. Sfeer enzo. 

Oké, nu mag je verder lezen.

Ik ga eens meteen to the point komen (ben je niet van me gewoon, ik weet het). Dat ik gek ben op kerst, cadeautjes, lichtjes en alles daarrond, hoef ik je al lang niet meer te vertellen. Je weet vast ook al dat ik qua cadeautjes liefst afkom met origineel en zelfgemaakt DIY-spul. Niet meteen om over te komen alsof ik keiveel werk in het cadeautje voor persoon X gestopt heb, maar gewoon omdat ik het leuk vind om ’s avonds als pauze onder de muziek die u nu hoort wat te zitten frullen aan cadeau’s. Zalig.
Als het cadeau in kwestie dan nog eens lekker is of niet uiteenvalt of beschimmelt tegen de tijd dat het uitgepakt wordt en persoon X dan nog eens doet alsof hij/zij er ontzettend blij mee is, kan mijn kerst niet meer stuk. Christmas is all about giving, weet je wel. #zeemzoetekerstzever

Omdat uit gesprekken met Ellen blijkt dat niet iedereen over even veel DIY-cadeau-inspiratie beschikt, dacht ik dat wat inspiratie wel geen kwaad zou kunnen. Bij deze: mijn kerstcadeau top 7 (top 10’s zijn zo cliché) met snelle, budgetvriendelijke (food-) cadeautjes.

Voor nog meer inspiratie kan je terecht op mijn blog of mijn kerstinspiratiepost van vorig jaar.

N°1: Appeltaart in een flesje

k3

Dit is een van de cadeautjes die ik vorig jaar aan m’n papa cadeau deed en de mens leek er gelukkig mee. Zelfgemaakte drank, dat kan natuurlijk ook niet anders dan in de smaak vallen he.

Ingrediënten

  • 0,5 l calvados
  • Sap van 1 citroen + 3 el water +3 el suiker
  • 1 grote appel in stukjes
  • 1 el kaneel
  • 1 vanillestokjes
  • ½ tl speculaaskruiden

Werkwijze

  1. Doe het citroensap, het water en de suiker in een steelpannetje en kook een minuutje op tot een zoete citroensiroop.
  2. Doe alles in een schone bokaal en laat 4 dagen trekken in de koelkast. Schud elke dag eens alles door elkaar.
  3. Zeef het goedje. Doe de calvados in een mooi flesje en de appeltjes in een apart potje (zo heeft u meteen ook n°2 van deze lijst).
  4. Een handgeschreven etiket is uiteraard een must

N°2: verdronken appeltjes

k2

Niets meer of minder dan het afvalproduct van n°1, maar dat hoef je niemand te vertellen. Deze smaakvolle appeltjes doen het perfect bij een bol vanille-ijs als boozy dessert of als pousse cafe.

N°3: Een gepersonaliseerd partiturenboek

Dit is er een voor de muzikale lieven, vaders of moeders. Verzamel partituren van alle lievelingsliedjes van de persoon en bundel deze in een mooie, neutrale map, die je vooraan van een originele titel of quote en wat versiersels (eventueel een washitape-randje of zoiets) voorziet. Klein detail: het helpt als je cadeau-ontvanger piano of gitaar speelt. Voor dwarsfluit, saxofoon of tuba is de zoektocht naar gratis online partituren heel wat lastiger…

Goede partiturensites voor piano zijn deze of deze. Ik moet er wel bij zeggen dat dit erg eenvoudige partituren zijn en dus eerder iets voor de beginnende pianospeler dan voor een conservatoriumstudent. Voor die laatste trek je dan ook beter naar een goede muziekwinkel.

N°4: Gin tonic botanicals à la maison

k1

De botanicalkits. Wat zijn ze hip. Wat zijn ze mooi. Maar vooral: wat zijn ze duur. Zeker als je weet dat je voor €6 uit kruiden uit de Colruyt wel 5 van die fancy dozen kan maken. Dit is opnieuw een cadeautje dat ik vorig jaar aan mijn papa gaf en hij geniet er nog elk weekend van. Alles wat u nodig heeft is

  • Zakjes uit Hema
  • Kleine wasspeldjes, bijvoorbeeld uit Dille en Kamille
  • Een mooie, kleine doos (ik maakte er zelf 1 uit een theedoosje en karton)
  • Kruidenpotjes uit de Colruyt of Bioplanet:
    • roze peperkorrels
    • jeneverbessen
    • kaneelstokjes
    • kruidnagels
    • kardemonpeulen

De rest is voor de hand liggend: doe de kruiden in de zakjes, toedoen met een wasspeldje, in de doos, label erop, inpakken et voila!

N°5: De cookiekit

k4

Cliché, maar toch een beetje spectaculair en zo personaliseerbaar als je maar wil. Als je iemand een beetje kent, weet je vast ook welke koekjes die het liefst eet. Zoek dat recept op, schik de DROGE ingrediënten laag per laag in een grote bokaal (goed aandrukken voor een mooi laag-effect) en hang er een handgeschreven recept bij. Poepsimpel, maar wordt gegarandeerd geapprecieerd.

N°6: Granola en aanverwanten

k6

Ook erg cliché, maar met zelfgemaakte granola doe je niemand kwaad. Maak er een meer substantieel cadeau van door er een mooie ontbijtkom, koffiemok en versgemalen koffie of thee bij te geven.

N°7: Home made whipped body butter

a12

Dé Pinteresthype op vlak van keukenkastcosmetica, maar hij werkt en nog verdomd goed ook. Mijn recept en inpaktips vind je hier.

Tot zo ver mijn kersttips. Wat leg jij deze kerst onder de boom?

By Anne-Sophie

e

Plaats een reactie