Vandaag neem ik u mee naar Spanje, Andalucía meer bepaald. Maak u klaar voor een frisse 35°C en neem misschien een flesje water en uw zwemgerief mee. Vergeet je goed humeur niet! 😉

7u00: Buenos días!

Uitslapen op vakantie? Dat is niet binnen onze om-7u-stipt-de-radio-instekende buurman gerekend. Vanaf dan schelt een Spaanse radiovrouw door de flinterdunne muur naast mijn bed en zit de nachtrust er voor mij op. Als ik in een slechte bui ben, zaag ik een halve dag over hoe die mens me heeft wakker gemaakt. Toch moet ik bekennen dat ik hem feitelijk dankbaar ben: om 7u is zelfs de zon hier amper wakker en is het met een frisse 26°C aangenaam buitenkomen (daar komt vanaf een uur of 11 helaas al verandering in eens de zon haar chauffage-functie herontdekt).

Traditiegetrouw start de dag met een glas water (hoe informatief!) waarna ik wat wakker probeer te worden terwijl ik slaperig naar de zee en naar extreem gemotiveerde joggende Spanjaarden staar.

Elan1Elan2

In Spanje ontbijt ik meestal niet echt. We eten hier ’s avonds zodanig laat, dat ik het vaak tot de middag red met mijn avondmaal van de dag ervoor. Ontbijt het belangrijkste maal van de dag of is er toch iets te zeggen voor intermittent fasting? Geen idee, maar hier werkt het voor mij perfect om het ontbijt een keertje over te slaan. Wat ik intermittent fasting-gewijs wel drink is thee/koffie met een theelepeltje extra vierge kokosolie. Meer omdat het lekker is dan omdat ik het vandoen lijk te hebben. 

Elan

9u00: op avontuur

Na het lief uit bed te hebben gehaald en tandjes te hebben gepoetst, springen we samen op de fiets en rijden langs de kust een dorp of wat verder. Op een gegeven punt stopt de rijbaan en moeten we ons (nogal gedateerd) stalen ros achterlaten om te voet verder te gaan.

20170809_092323

Ons avontuur ging verder langs kei- en zandstranden en rocky roads waar we vol elegance over klauterden en nu en dan eens een teen verstuikten of een nagel braken.

20170809_095508

20170809_09375920170809_102903

We verzamelden ook wat schatten (lees: afgeronde glasstukjes en baby-schelpjes), een bezigheid waar ik al een jaar of 18 enorm bedreven in ben. #skills

20170809_095531

11u00: het zwarte strand

De eindbestemming: een verlaten zwart strand en een verkwikkend zwempje, want intussen is de zon al terug aan haar oververhittingsdagtaak begonnen.

20170809_11051620170809_110648

Omdat we geen zin hadden om nog meer tenen te verstuiken op de weg terug, kropen we op goed geluk een berg op om naast een hotelresort een idyllische mediterrane weg te ontdekken. Wreed schoon allemaal, maar zonder water in de buurt was het een verdomd warme terugweg.

20170809_113859

Omdat ik dan toch in de foto-trek-vibe zat, dacht ik dat ik u ineens ook maar van mijn enthousiasme rond de lokale glasbakken kon overtuigen. Is hij niet cool?

20170809_115521

13u15: Papaja en chips

Terug herrenigd met onze krakkemikkige fietsen, reden we op de weg terug langs het marktje om een papaja (die zijn hier pakken goedkoper dan in de Colruyt, dus daar moet overvloedig van worden geprofiteerd) en kocht het Lief ter compensatie artisanale chips bij een traditionele Churreria. Zowel de chips (voor het Lief) als de papaja (voor mij, want het Lief vindt dat die naar zweetvoeten smaakt) werden met wat lauw camelbak-water verorberd onder een palmboom op het strand.

Elan20170809_12441620170809_124438

14u00: afkoelen

Licht inwendig kokend van onze voormiddagse inspanning sprongen we (kleuters in zwemluiers ontwijkend) even in het zwembad. Kunnen we trouwens even stilstaan bij het geweldig gevoel voor ongelukkige taalhumor van de Spanjaarden. Dit jaar werd er geïnvesteerd in nieuwe zwembadreglementborden met “verstaanbare” vertaling in het Engels…

Elan

15u: Lunch, dat werd tijd

Behoorlijk verhongerd stortten we ons op random restjes uit de frigo. Het werd iets saladeachtigs van patatjes, avocado, tomaatjes en veel zwarte peper. Nadien at ik nog 2 pruimen en een paraguayo (gewoon een fancy woord voor een platte perzik).

Elan1Elan2

15u45: siësta

When in Spain, do like the spanish do enal.

Elan

16u30: inspiratie, kom tot mij!

Eigenlijk hoorde ik aan mijn stageverslag te werken, maar u kent dat wel: dat moet pas binnen 4 weken geprint op het secretariaat liggen, tijd zat, laat ons nog wat uitstelgedrag kweken en er nu de zon mij hier en daar een sprankel inspiratie toeschijnt nog een blogpostje uitpersen. Mét thee uit de blauwe-poes-tas, want wat mis ik die rosse, krapuleuze tijger van me…

Elan

18u00: frisse boodschappen

We gaan hier bijna elke dag naar de supermarkt. Onder meer omdat we hier een mini-frigootje hebben dat met een krop sla en brik melk (havermelk, ze hebben hier havermelk!) al vol zit, maar toch vooral omdat de supermarkt over airco beschikt. Jep, wij zijn die gekke toeristen die net te lang in de diepvriesafdeling blijven treuzelen en ieder product in de frigo-afdeling al op naam en nutritionele informatie kunnen lokaliseren. Calvin de Caddy brengt al ons lekker snel en efficiënt tot aan onze minifrigo.

20170809_195042

19u30: golfje spring

Omdat het in Andalucía nooit te laat is om naar de zee te trekken, besluiten we voor het eten nog wat in de golven te gaan springen. Lang duurde het niet, want na een minuut of 10 zwemmen meende het Lief een kwal te hebben gezien en was het gedaan met de pret (wie ooit door een kwal geneteld is, zal onze fobie wel begrijpen).

20170809_200141

22u45: tapas

Na het korte zwempje, trokken we de keuken in voor een avondje koken. Op het menu: tapas, een allegaartje van hapjes met onder meer empanadillas, veggie balletjes, gevulde dadels en watermeloencanapés. U ziet dat ik niet overdreef wanneer ik vanmorgen zei dat we hier zodanig laat eten dat ik het ontbijt gerust kan overslaan.

Om het eten wat te laten zakken, gingen we nog eens op stap met de hond en snoven we  de sfeer op op de drukke paseo (= den dijk, zoals bij ons aan de kust).

Elan

00u30: dodo

Elan

Leeft u ook volgens een totaal ander ritme op vakantie? Mocht ik een petitie starten voor het gelijkaardig opleuken van onze Belgische glascontainers, zou u die dan tekenen?

By Anne-Sophie

2 gedachtes over “Een dag in mijn Andalusisch vakantieleven

  1. Leuk om te lezen Anne-Sophie, zo genieten we hier in het natte en koude Vlaanderen ook een beetje van de Spaanse sfeer en vakantierust. Geniet er nog maar wat van en dat stageverslag, daar heb je nog heel veel tijd voor.
    Groetjes, Annemie

    Like

Geef een reactie

