FOTO 1

Er zijn zo van die dingen die je graag zou wíllen lusten. Ik zou niets liever willen dan mijn dag te starten met een fancy avocado on toast, maar ik ben gewoon niet zo’n avocadofan… Met granola was het tot voor kort hetzelfde verhaal. Ik bestelde het af en toe wel eens in een hippe breakfastbar maar helemaal wild werd ik er toch nooit van. De combinatie van vaak te veel noten en zaden en de afwezigheid van een volle zoete smaak (ik kick op alles waar suiker in zit, zo’n slechte gewoonte) waren hiervoor de reden. Daarom besloot ik om zélf eens granola te maken en er enkel dingen in te stoppen die ik wél graag eet. Geen noten en zaden, wel honing, cacaopoeder en een supersnelle homemade confituur vlogen in de kom. En oh boy, het was lekker…

FOTO 2

Granola voor dummies (lees: zoetebekken zonder een voorliefde voor noten en zaden)

INGREDIËNTEN (voor een volle bakplaat granola):

  • 400 g havermout
  • 100 g honing
  • 2 eetlepels cacaopoeder
  • 2 eetlepels olie (ik gebruikte gewone slaolie die niet te veel smaak gaf)
  • 2 perziken
  • 1 abrikoos

BEREIDING:

  • Begin met de confituur: snijd de perziken en abrikoos in kleine stukjes en doe in een pannetje. Voeg een klein drupje honing toe en laat voor een halfuurtje op een middelhoog vuur stoven.
  • Meng de havermout, de rest van de honing, de cacaopoeder en de olie. Doe ongeveer 2/3 van het mengsel op een bakplaat.
  • Ik ga eerder voor een granolareepeffect (de repen kan je dan perfect verkruimelen om ‘gewone’ granola te krijgen) dus ik druk de granola stevig aan.
  • Op deze laag doe je de confituur, deze geeft een lekker, kleverig smaakje aan je granola.
  • Bovenop de confituur doe je dan de rest van je havermoutmengsel. Druk opnieuw stevig aan.
  • Bak in een voorverwarmde oven op 180°C voor een halfuurtje en laat afkoelen. Ik snijd er meestal een paar repen uit en de rest verkruimel ik in een pot.

By Ellen

 

Geef een reactie

