En we zijn er weer. Met bodypeptalk en detoxtips, want waar heeft de gemiddelde vrouw meer nood aan tijdens deze zomermaanden, toch? Ik ga de inleiding hier erg kort houden, aangezien deze post een soort colab is met mezelf (#sociaaldier) en u de inleiding op mijn blog kan lezen. Daar vindt u dus de bodypeptalk, hier krijgt u de detoxtips. De tips hieronder zijn bedoeld om jezelf zowel op mentaal als fysiek vlak te laten shinen in dat weinig verhullende zomerjurkje of die zwierige bikini. Want elk lijf is een bikinilijf, zolang de persoon die erin zit zich een knappe zeemeermin voelt!

Tip 1: een spartaans drankje

Mijn vriend en ouders vinden me wat spartaans dat ik dit “vies spul” elke ochtend trouw naar binnen kap. Dat ze zeggen wat ze willen: ik ben dit drankje lekker gaan vinden, al was het maar omdat ik weet en voel hoe goed het me doet. Voor een spartaans detoxshot doet u 1 gepelde citroen, een duimgroot stuk verse gember, 1/2 tl kurkuma, 1/2 tl kaneel en een kleine snuf cayenne in de blender met een groot glas water en mixt u het goedje fijn. Giet dit sapje door een zeef en drink het op je nuchtere maag leeg, bij voorkeur een kwartiertje (of langer) voor je aan je ontbijt begint. Waar is dat nu goed voor? De citroen verlaagt de pH van je maag waardoor die binnen een range komt waarin je verteringsenzymen optimaal werken. De kurkuma werkt ontstekingsremmend, kankerwerend en zorgt voor een gave huid (zeker een aanrader voor mensen die last hebben van acné) en het zou daarbij ook nog eens goed zijn tegen Alzheimer. De gember draagt bij tot een goede vertering, werkt ontstekingsremmend, verlaaggt de bloedsuikerspiegel en zou ook goed zijn in de preventie van kanker en Alzheimer. De kaneel doe ik er voornamelijk bij voor de smaak, maar ook die doet heel wat goeds (goed tegen insuline-resistentie, ontstekingsremmend, verlaagt de bloedsuikerspiegel…). Veel goeds in een glas dus en dat van ’s ochtends vroeg.

Tip 2: *Let it go*

(Chronische) stress zorgt voor vrijstelling van cortisol, wat op zijn beurt bijdraagt tot vetrolletjes en buikvet. Dat heeft de unief me wel duidelijk gemaakt. Je mag nog zo gezond eten als je wil: wie gestressed is, zal er nooit op z’n best uit kunnen zien. Dus let it go! Zoek iets waarmee je ontspannen de dag kan beginnen (zweverig als ik ben opteer ik voor wat yoga en qigong) en kan afsluiten (al je frustraties spuien in een dagboek bijvoorbeeld). Ik kan niet ontkennen dat dit misschien wel de lastigste detoxtip van allemaal is…

Tip 3: Hit the road

Niet om nog wat zweveriger te doen, maar de meridianen die je spijsvertering stimuleren, lopen langs de spier van je bovenbenen. Een wandelingetje na het avondeten zorgt voor een efficiënte vertering en is bovendien nog eens goed voor je algehele conditie ook. Neem iemand leuk (een persoon, podcaststem of huisdier) mee en je werkt tegelijk  en zonder het te beseffen aan tip 2.

Tip 4: go crazy

Wanneer ik zin heb om te bewegen, beweeg ik. Is dat een paar burpees doen terwijl mijn broccoli staat te stomen of wat squats doen terwijl ik mijn tanden poets, stiekeme buikspieroefeningen op mijn bureaustoel (je moet je benen eens net wat hoger proberen liften dan comfortabel is: hallo onderste buikspieren!) of een klein sprintje op de fiets richting huis om daar uit de bol te gaan op een leuk radionummer. Bewegen hoeft niet altijd een uur in de fitness te omvatten. Hou het kort en plezant, dat motiveert en geeft uiteindelijk ook resultaat (en doet het dat niet dan heb je je intussen toch geamuseerd).

Tip 5: twist and shout

Yoga! Wie net als ik vaak last heeft van een opgeblazen gevoel, zal gebaat zijn bij deze yogasequence. Enfin, bij mij werkt dat toch. Het aanhouden van twistposes weet het balloneffect in mijn buik altijd vrij succesvol te verminderen en is bovendien nog eens goed om wat kracht en buikgevoel te kweken ook. Wat dat opgeblazen gevoel betreft, kan ik je trouwens aanraden een eetdagboek bij te houden om te kijken welke voedingsmiddelen je last bezorgen. Zo kwam ik erachter dat paprika voor mijn buik uit den boze is.

Tip 6: dodo

Wie weinig slaapt, maakt minder van een bepaald hormoon aan dat ervoor zorgt dat je minder honger hebt. Dat op zich klinkt al niet echt positief. Bovendien is slaap gewoon ook onnoemelijk belangrijk om je lichaam even te laten herstellen van alles wat het die dag heeft moeten doorstaan. Doe uzelf en uw lichaam dus een plezier en skip die 5e aflevering op Netflix in ruil voor wat extra slaap.

Wat doe jij om je ’s zomers goed in je vel te voelen?

Geef een reactie

