Ik ben de ontkenningsfase bijna uit. Kan ook moeilijk anders, want met nog maar 2 weken les voor de deur, is het negeren van de nakende examenperiode een behoorlijke uitdaging.

Omdat een soldaat ook niet zonder wapens ten strijde trekt, voorzag ik mezelf de afgelopen week al van wat examen-essentials. Wonend in een klein boerenhol, is Gent het walhalla voor fancy etenswaren. Gewapend met mijn linnen zakjes en potten, plunderde ik de bakken noten, bananenchips, chocoladenoten, cashewboter en gevriesdroogde frambozen (mijn nieuwe verslaving) bij Ohne en sloeg ik in de AH een paar repen Ombar in. Die laatste is een raw vegan chocoladereep die Ellen me leerde kennen door me zo’n reep voor m’n verjaardag cadeau te geven (na 16 jaar vriendschap weet ze als geen ander dat je me met weinig meer een plezier kan doen dan met raar, fancy eten en Hema-schriftjes). Ik plunderde de doos pure-chocoladerepen in de Lidl (jep, mijn boerenhol is zo zielig dat we zelfs geen Lidl in de nabije omgeving hebben) en kocht een paar dozen thee bij Bioplanet.

Ik kan er weer tegen. 

De kans dat al dat lekkers tegen de tijd dat de examenperiode begint al op is, is reëel. Ik kom daar eerlijk voor uit.

Om die reden deel ik graag dit recept voor doodeenvoudige, gezonde muëslikoekjes, die je kan maken met ingrediënten die je zelfs in de lokale Spar in ons dorp kan vinden. Voor zij die muësli haten, is er goed nieuws, want je kan deze koekjes ook met havervlokken maken en er wat chocoladestukjes doordraaien. Of doe er wat citroenzeste in. Of noten. Of gevriesdroogde framboos! U ziet, voor elk wat wils en ideaal power-/troostvoedsel tijdens de komende stressy weken.

Guiltfree mueslikoekjes

Voor ongeveer 12 koekjes

muesli1

Benodigdheden: een oven

Ingrediënten:

  • 1,5 mok muesli of havermout
  • 1 mok volkorenmeel
  • 1/2 tl kaneel
  • een snuifje kardemom
  • een snuifje gemberpoeder
  • een snuifje zout
  • 1 geprakte banaan
  • 2 el honing
  • 2 el kokosolie of boter, zacht maar niet gesmolten
  • Wie echt troost nodig heeft: een handvol chocolate chips (bij voorkeur zo puur mogelijk)

Werkwijze:

  1. Meng de muesli, het volkorenmeel, de kruiden en het zout.
  2. Meng er de banaan, de honing en kokosolie door.
  3. Kneed tot een samenhangend deeg. Het deeg zal tamelijk droog en een beetje korrelig aanvoelen, dat is normaal. Alles komt goed!
  4. Duw het deeg in kleine porties op de met bakpapier beklede bakplaat (voor het deftigste effect rol je het deegje in deeltjes uit) en steek er een 12tal ronde koekjes uit.
  5. Leg de koekjes op de bakplaat en bak ze in 20 minuten af op 180°C.
  6. Key is dat je ze in de oven laat afkoelen, zo worden ze krokant, anders eindig je met slappe koekjes.

By Anne-Sophie

Geef een reactie

