Lang leve de winter, want daar is de lente met zijn pollen weer 😦

In de privésfeer staat het hooikoortsseizoen garant voor mijn bronstige bambigeluiden (zoiets), papieren zakdoeken die ik door het huis strooi als de broodkruimels van Hansje en Grietje en gezaag, veel gezaag, want van hooikoorts word je ambetant en moe en dat zal iedereen geweten hebben.

Het is dus voor iedereen best dat ik zo min mogelijk last heb van al die pollen in de lucht. Over de jaren heen, verzamelde ik dan ook al een massa tips om het hooikoortsseizoen (lees 1/4 van het jaar) zo aangenaam mogelijk te laten verlopen. Omdat ik geloof dat ik niet de enige ben die binnenkort met tranende ogen aan een zakdoekendoos gekluisterd zal zitten, geef ik mijn geheimen graag prijs.

Tip  1: Antihooi van Hooy

Er zijn van die mensen die voorbestemd zijn voor hun beroep. Zo wist de kleine Jacob Hooy natuurlijk al van kleins af aan dat ‘ie hooikoortskuren zou gaan ontwikkelen (flauw, I know). Dit jaar probeer ik de 4 maandenkuur uit, waarbij je 4 maanden lang elke week op een vaste dag 3 pilletjes neemt. Homeopathisch als ze zijn, bevatten deze pilletjes niet veel meer dan wat pollen, ogentroost, dextrose en ajuin. Ajuin, jawel, ik vertrouw erop dat Jacob daar een reden voor heeft. Tot nu toe merk ik eerlijk gezegd nog niet zo gek veel resultaat, het hooikoortsseizoen is dan ook nog niet zo heel lang bezig en ik heb tot nu toe dus standaard nog niet veel last. Wat me vorig jaar tijdens de examens wel overeind hield, waren Jacob Hooy’s acuutkorrels. Zoals de naam doet vermoeden, zouden die acute hooikoortsopstootjes weten in te dijken. Het is vermoedelijk veeleer een placebo-effect, maar bij mij wisten die korrels de symptomen vorig jaar wel wat te verminderen.

U vindt deze 2 Jacob Hooy producten online of in Sluis. Jep, u moet wat over hebben voor een zakdoekloze lente/zomer.

Hooi

Tip 2: Balsemzakdoekjes

Dit is in het kader van mijn pril zero-waste-leven, niet meteen een klepper. Feit is nu eenmaal dat mijn poezelig neusje na een dag op intensief hooikoortsniveau in stoffen zakdoeken snuiten volledig openligt. Niet plezant. Het extra afval door het gebruik van papieren zakdoekjes, neem ik er deze periode dan maar bij, want cleenexjes (of gewoon Aldizakdoekjes) en al zeker de soort met balsem maken in tijden als deze een wereld van verschil!

hooi2

Tip 3: Dampen

Neem een kookpot, doe er een laagje water in, breng aan de kook, druppel er wat teatree  etherische olie in en hang er u boven met een handdoek over uw hoofd. Daarna eens flink snuiten en klaar. Dit is mijn 3-maal-daagse geneugte in snottertijden. Na een minuut of wat dampen, lijken alle pollen uit mijn ogen en neus gestoomd en kan ik weer even voort.

hooi3

Tip 4: De zonnebril

In het hooikoortsseizoen, deins ik niet terug voor divakuren. Ik draag schaamteloos dag in dag uit mijn zonnebril. Zijn functie is tweeledig. Enerzijds zorgt hij als ik buitenkom dat er minder pollen in mijn ogen waaien en anderzijds beschermt hij me tegen mezelf. De kans dat ik in een allergie-opstoot m’n ogen uitkrab is immers groot.

hooi4

Tip 5: Ramen toe

Normaal laat ik het raam van mijn kamer de hele dag open staan. Ik hou van een frisse kamer, zolang er maar geen pollen inhangen. In de lente/zomer, beperk ik de open-raam-tijd tot de tijd tussen opstaan en tanden poetsen, zodat er vooral frisse lucht en minder pollen m’n kamer in kunnen.

hooi5

Tip 6: Vrees grasmaaiers

Ik hou zoveel van de geur van versgemaaid gras. In deze periode kan ik het me helaas niet permitteren wat aan gras te gaan snuffelen zonder daaropvolgend 3 uur met tranende ogen en een jeukende neus op bed te moeten gaan liggen. Vlucht dus ver weg zodra u het gezoem van de gevreesde grasmaaimachine hoort!

hooi6

Tip 7: Hygiëne voor alles!

Mijn haar werkt gewoon als een pollenmagneet en wanneer ik met een kop vol pollen in bed ga liggen, ben ik eraan voor de moeite en lig ik nog uren bronstige bambi’s te imiteren en te snotteren. Een frisse douche voor het slapengaan spoelt alles eens weg, waardoor ik veilig zonder pollen in bed kan kruipen.

hooi7

Tip 8: Kalmte kan u redden

De ervaring leert me dat ik tijdens een hooikoortsopstoot nog het best af ben door gewoon 5 minuten plat op bed te gaan liggen en rustig te ademen. Het kan aan mij liggen, maar eens ik begin te niezen, te snuiten, in mijn ogen te krabben en te bambi’en, hou ik niet meer op, begin ik vermoeid te zagen en durft dat in examenperiodes al eens te resulteren in een wanhopige huilbui. Door gewoon 5 of 10 minuten te doen alsof ik slaap, krijg ik mezelf (en zo vaak ook m’n allergie) onder controle. Volkomen onwetenschappelijk, maar het marcheert.

hooi8

Ligt u ook alvast te snotteren? Wat doet u tegen hooikoorts?

By Anne-Sophie

Geef een reactie

